Hur det började
Camilla Carlberg som grundade Småbarnspedagogutbildningen 1997 berättar här med egna ord om hur det hela började.
”Allt började år 1974. Då födde jag en dotter och insåg att en baby inte är en docka fast ”på riktigt”, utan från första stund en alldeles unik liten person. Som nyblivna föräldrar började min man och jag fundera över hur vi bäst kunde hjälpa vår dotter genom livet. Mötet med Maria Montessoris tankar om att följa barnet blev vägledande.
Två år senare valdes jag till ordförande i den föräldraförening som startade den första montessoriförskolan i Solna. Därefter var jag aktiv i Montessoriförbundets styrelse i ett antal år. Hedersledamot blev jag också efter att 1987 ha låtit översätta och ge ut den pedagogiska klassikern ”The Absorbent Mind” som på svenska fick namnet ”Barnasinnet”. Denna bok följdes av ”Från barn till vuxen” några år senare. Detta arbete väckte min iver att lära mer om hur människan utvecklas och därmed blev psykologi huvudämnet i min fil.kand.
Montessoris tanke att hemmet är den viktigaste platsen för barnets utveckling de första åren innebar att montessoriförskolor inte hade några småbarnsgrupper förrän på 80-talet. När jag fick veta att det fanns småbarnsutbildning i USA åkte jag iväg dit med avsikt att starta en föräldrautbildning. Därmed blev jag den första diplomerade montessori-pedagogen i Sverige för åldern under 3 år 1991. Vid den tiden hade våra politiker bestämt att alla barn från 1 år skulle få plats i barnomsorgen (som förskolan då kallades), om föräldrarna så önskade. Det innebar att antalet småbarnsgrupper ökade i rask takt.
Med min insikt om hur grundläggande de tre första åren är för resten av livet ville jag dela med mig av de kunskaper jag hade och startade helgkurser, främst för dem som redan arbetade med de minsta eller skulle starta småbarnsgrupper.
Vad jag kom underfund med i mötet med kursdeltagarna var att den pedagogik man använde för de minsta i stort sett var densamma som för 4-5-åringar. Barnskötaren tog hand om omsorgen och förskolläraren om lärandet. Jag saknade en yrkeskategori som tog hand om både omsorg och lärande utifrån det lilla barnets behov och förutsättningar. För att råda bot på det myntade jag begreppet Småbarnspedagog och startade 1997 den utbildning du kan läsa om här på www.smabarnilund.se.
Sedan dess har jag varit kursledare för femton kullar, totalt ca 250 personer, och har besökt närmare 300 småbarnsavdelningar. Det har varit en fantastiskt spännande och intressant tid. Dock var det dags för ett generationsskifte år 2008. Och jag är oerhört tacksam för att det är just Helena Lindfors, som velat ta över stafettpinnen. Hon var en av mina allra första elever och har numera specialiserat sig på sambandet ’hjärna – anknytning – inskolning’. Det som framför allt förenar Helena och mig är att vi orubbligt står på barnens sida.
Under årens lopp har jag också haft nöjet att föreläsa i Canada, Dubai, Norge, Polen, USA och Österrike.””
Camilla Carlberg, januari 2009
08-730 34 40
camilla.carlberg@comhem.se
Ansökan
-
Utbildningen har gett mig modet att våga använda mina talanger och frigöra min potential. Jag har fått många nya insikter, inte bara om det som rör barn, utan även om mig själv – jag fick en resa i personlig utveckling.
/Patrycja Karlsson, barnskötare Kalinan
diplomerad småbarnspedagog Varberg 2011 -
Nu är jag småbarnspedagog och har fått kunskaper som hjälper mig att se barnets utveckling i ett helhetsperspektiv.
Lena Andersson, diplomerad småbarnspedagog Bjärred 2009
-
Småbarnsgruppen är numera den första instansen där barn och föräldrar möter det livslånga lärandet. Därför är det så viktigt med en utbildning som genomsyras av hur betydelsefullt det är att som småbarnspedagog kontinuerligt utvecklas på ett personligt, professionellt och kunskapsmässigt plan. Utbildningen sätter ständigt individen i fokus samtidigt som den ger stort utrymme för nytänkande, kreativitet och arbetsglädje.
/Catarina Neborg, förskollärare och föreståndare Montessori Bjerred
diplomerad småbarnspedagog 2009 -
Det har varit väldigt skönt att få artbeta i den takt som passar mig under utbildningen. Att det inte finns några måsten eller så här måste du göra dina arbeten. Det speglar tydligt av sig i hur jag vill förhålla mig till barnen, att låta dem utvecklas i sin takt och inte ha några krav och måsten. Att det inte är viktigt att prestera utan själva processen.
/Åse Modén småbarnspedagog Varberg 2011
-
Jag känner mig väldigt mycket starkare både i min yrkesroll och privat. Jag kan stå upp för barnens rätt och behov ännu mer. Min pedagogiska självkänsla har verkligen höjts och jag känner mig trygg med mig själv.
/Johanna Hultzén, Gunghästen, diplomerad småbarnspedagog Bjärred 2009
-
Är Montessoris idéer relevanta idag? Denna unika utbildning visar det. Den har hjälpt mig att få bättre förståelse för min yrkesroll som småbarnspedagog och kunna se den i ett större samhälleligt sammanhang. Utbildningen har även gett mig en djupare kunskap och förståelse för hur olika de minsta barnen är liksom deras behov av uppmuntran och stöd.
/Rossi Guerra, montessorilärare och föreståndare på Montessoriförskolan Äpplet
småbarnspedagog 2010 -
Förändringen efter utbildningen har varit enorm för mig. Jag vågar ta tag i mer saker på jobbet och även utanför jobbet.
/Stefan Örtberg, barnskötare Fyrklöverns Montessori
diplomerad småbarnspedagog Bjärred 2009 -
För att barnet ska få möjlighet att utvecklas är det viktigt att det får tillgång till det material och den miljö som erfordras. Det blir därför viktigt för oss pedagoger att se det enskilda barnet. Först då kan vi förstå vad barnet behöver och hjälpa det på rätt sätt.
/Emma Björkqvist diplomerad småbarnspedagog Solna 2010
-
Hej Helena,
Jag vill bara tacka för att du arbetar vidare med att utbilda fler småbarnspedagoger – det behövs!
Jag är personligen mycket tacksam för att ha gått denna utbildning hos dig, den har gett mig så mycket styrka i mitt dagliga arbete med de yngsta barnen. Din utbildning har bredd och djup med stöd i forskning för de yngsta barnen som jag inte fått eller får i någon annan utbildning.
Ditt personliga engagemang för de yngsta barnen gör utbildningen ännu djupare och ditt engagemang för mig som person och alla andra deltagare under utbildningen gör att man känner att man kan ta till sig allt och omsätta med en annan styrka och engagemang än om man inte känt sig sedd och viktig som den man är. Du och hela utbildningen har gjort att min yrkesstolthet är lyft till ett mycket högre plan än jag kunnat tänka och hoppats på, för mig är det en bekräftelse på att arbetet med de yngsta barnen är det viktigaste ledet i förskolans/skolans värld.
Jag hoppas att din utbildning kommer att ingå i förskollärarutbildningen en dag för jag anser att alla som arbetar med barn behöver denna grundläggande kunskap om de yngsta och det finns inget annat sätt vad jag vet att få den. Går tredje terminen på förskollärarutbildningen och är montessoripedagog, barnskötare (den gamla utbildningen).
Ett stort tack,
/Catharina O -
Denna utbildning har för mig inneburit vidöppna dörrar till nya erfarenheter och ny kunskap samtidigt som den har berikat och utvecklat mig både som pedagog och individ. Jag har också fått en större insikt i hur montessoripedagogiken kan vägleda oss i våra relationer och samspel med de minsta barnen.
/Johanna Höglund, barnskötare och föreståndare Lillkottens montessori
diplomerad småbarnspedagog Bjärred 2009 -
Denna utbildning har verkligen utgått från varje individ och dess förmåga och förutsättningar, genom att vi har fått utforma våra egen arbeten efter hur vi själva tänker och där Helena har funnits med på vägen och pushat och stöttat!
Detta tillvägagångssätt och bemötande vill jag kopiera och ta med mig i mitt arbete med barnet – möta varje enskilt barn och se dess unika talanger.
/Sofia Stenberg, barnskötare Montessoriförskolan Framtiden
diplomerad småbarnspedagog Varberg 2011 -
Vi ska tänka på barnen i nuet, denna stund och i framtiden, bådeom en vecka, ett år, fem år, tio år osv. Allt för barnets bästa.
/Lisa Karlsson, föreståndare Sollentuna, diplomerad småbarnspedagog Solna 2010
-
Småbarnsutbildningen är en fantastisk utbildning som ger kunskap på djupet om de tidiga åren och de vuxnas förhållningssätt. Som kursdeltagare får du en personlig utveckling som mervärde. Jag kan varmt rekommendera denna utbildning till alla som värnar om de små barnen.
/Susanne Nilsson, fd rektor Montessori Bjerred, numera terapeut
-
För mig har utbildningen gett en helt ny syn på Montessori som föregångare. Det empirisk forskning säger idag om barns förmåga att medvetet söka erfarenheter som ger kunskap, såg hon redan för 100 år sedan.
/Ann Granberg, författare till ett flertal småbarnsmetodikböcker
diplomerad småbarnspedagog Solna 2001 -
Denna utbildning har gett mig större självkänsla och hjälpt mig i mitt möte med barnen och deras föräldrar. Många tankar presenteras som ger dig möjlighet att utmana dig själv och den barnsyn världen har idag.
/Martin Andersson, förskollärare Montessoriförskolan Nallen
diplomerad småbarnspedagog Landskrona 1998 -
Jag har tänkt mycket på vad jag har läst under detta år och det har berikat mig som människa och pedagog. Lärandet är en process, det pågår hela livet och slutar aldrig.
/Sussie Herngren, Gråbo montessoriförskola
diplomerad småbarnspedagog Varberg 2011