De yngsta barnens introduktion
Hälften av alla barn i förskolan är under 3 år – det ställer krav!
Verksamheten ska vila på vetenskaplig grund. Enligt läroplanen ska varje barn, tillsammans med sina vårdnadshavare få en god start i förskolan. Vad innebär det? Hur gör man för att möta det lilla barnets behov, vårdnadshavarna och utgå från forskning om hjärnans utveckling och anknytningsteorin?
De yngsta barnens introduktion
Hälften av alla barn i förskolan är under 3 år – det ställer krav!
Verksamheten ska vila på vetenskaplig grund. Enligt läroplanen ska varje barn, tillsammans med sina vårdnadshavare få en god start i förskolan. Vad innebär det? Hur gör man för att möta det lilla barnets behov, vårdnadshavarna och utgå från forskning om hjärnans utveckling och anknytningsteorin?
Kurser
Tio konkreta tips för en god introduktion
Vad är montessoripedagogik
för 1-3åringar?
Sömn, sinnen och motorik i förskolan
Yngrebarnskompetens för rektorer
Våga vara viktig vuxen – om relationer i förskolan
Möta kris och trauma hos
barn i förskolan
Främja psykisk hälsa i förskolan
Material-tillverkningskurs
Hälften av alla barn i förskolan är under 3 år – det ställer krav!
Verksamheten ska vila på vetenskaplig grund. Enligt läroplanen ska varje barn, tillsammans med sina vårdnadshavare få en god start i förskolan. Vad innebär det? Hur gör man för att möta det lilla barnets behov, vårdnadshavarna och utgå från forskning om hjärnans utveckling och anknytningsteorin?
- Den vuxnes förhållningssättHjärnans utveckling och känslighet för stress
- Den livsviktiga anknytningen och hur den påverkar barnet, vårdnadshavaren och pedagogen
- Barnets anknytnings- och separationsprocess
- Tio goda ingredienser i introduktionen
- En väl genomarbetad introduktionsplan presenteras
- HUR, VAR och NÄR ska vårdnadshavare börja lämna?
- Gruppinskolning, när många barn ska introduceras
- Tröst – hur ledsen får barnet bli?
- Pedagogens respektive vårdnadshavarens roll – ett tillsammansarbete
Allt utifrån den senaste forskning om barn och deras utveckling, skollag, läroplan, De yngsta barnens egen läroplan och Barnkonventionen.
Under kursen följer du föreläsaren ”live” via plattformen zoom. Möjlighet ges till diskussion, frågor och interaktion. Ett krav är därför att ha webbkameran på. Information och personlig länk skickas ut via mail några dagar innan kursens datum. Lunchpaus 12.00-13.00 samt en för- och eftermiddagspaus.
När: Kommer snart
Pris:
Sista anmälningsdag:
Anmälan:
Kursledare: Helena Lindfors
När: Kommer snart
Pris:
Sista anmälningsdag:
Anmälan:
Kursledare: Helena Lindfors
Hälften av alla barn i förskolan är under 3 år – det ställer krav!
Verksamheten ska vila på vetenskaplig grund. Enligt läroplanen ska varje barn, tillsammans med sina vårdnadshavare få en god start i förskolan. Vad innebär det? Hur gör man för att möta det lilla barnets behov, vårdnadshavarna och utgå från forskning om hjärnans utveckling och anknytningsteorin?
- Den vuxnes förhållningssättHjärnans utveckling och känslighet för stress
- Den livsviktiga anknytningen och hur den påverkar barnet, vårdnadshavaren och pedagogen
- Barnets anknytnings- och separationsprocess
- Tio goda ingredienser i introduktionen
- En väl genomarbetad introduktionsplan presenteras
- HUR, VAR och NÄR ska vårdnadshavare börja lämna?
- Gruppinskolning, när många barn ska introduceras
- Tröst – hur ledsen får barnet bli?
- Pedagogens respektive vårdnadshavarens roll – ett tillsammansarbete
Allt utifrån den senaste forskning om barn och deras utveckling, skollag, läroplan, De yngsta barnens egen läroplan och Barnkonventionen.
Under kursen följer du föreläsaren ”live” via plattformen zoom. Möjlighet ges till diskussion, frågor och interaktion. Ett krav är därför att ha webbkameran på. Information och personlig länk skickas ut via mail några dagar innan kursens datum. Lunchpaus 12.00-13.00 samt en för- och eftermiddagspaus.