Yngrebarnskompetens för ledare i förskolan
Att leda de som ska leda morgondagens ledare – det är ett stort ansvar!
Rektor har det övergripande ansvaret för utbildningen i förskolan och dess kvalitet. Det är viktigt att särskilt betona rektorns ansvar för att skapa förutsättningar för ett gott pedagogiskt arbete med 1-3åringar. Risken finns att det pedagogiska arbetet med de yngsta barnen likställs med arbetet för de äldre barnen.

Yngrebarnskompetens för ledare i förskolan

Yngrebarnskompetens för ledare i förskolan
Att leda de som ska leda morgondagens ledare – det är ett stort ansvar!
Rektor har det övergripande ansvaret för utbildningen i förskolan och dess kvalitet. Det är viktigt att särskilt betona rektorns ansvar för att skapa förutsättningar för ett gott pedagogiskt arbete med 1-3åringar. Risken finns att det pedagogiska arbetet med de yngsta barnen likställs med arbetet för de äldre barnen.
Vad innebär kvalitet för de yngsta barnen i förskolan? Hur blir teori till praktik? Hur kan vi leda och utveckla förskolans arbete på ett hållbart sätt med barnet i centrum? Vad är visionen för vår förskola och hur tar vi oss dit?
Modul 1, 9 april 13.00-16.00
Omsorg, trygghet och miljöns betydelse för lärandet
- Vem är förskolan till för?
- Anknytningen som grund
- Vad skiljer arbetet med de yngsta barnen?
- Motorikens betydelse
- Betydelsen av självständighet för det lilla barnet
Modul 2, 29 april 13.00-16.00
Det lilla barnets hjärna och stress
- Hur utvecklas det lilla barnets hjärna?
- Känsloreglering
- Det lilla barnets introduktion i förskolan – ett tillsammansarbete
- Förebygga psykisk ohälsa börjar redan med de yngsta barnen
- Vad är återhämtning?
Modul 3, 22 maj 13.00-16.00
Barnsyn, förhållningssätt, ledarskap och självledarskap
- Hur mår vi i förskolan – vart är vi på väg?
- Relationer som grund för sampel och kommunikation
- Vikten av att observera, reflektera, utvärdera och agera
- Var, när och hur utbildas de yngsta barnen?
- Hur skapar vi en hållbar arbetsmiljö för både barn och pedagoger?
Du får kunskap om de yngsta barnens behov utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv och förhållningssätt för att utforma en förskola med kvalitet.Kursen består av tre moduler. Den ska ses som interaktiv med plats för nätverkande, diskussion samt reflektion och ges på plattformen zoom. Utgångspunkt är aktuell forskning, Lpfö18, skollagen och Barnkonventionen. Efter utbildningen ingår en timmas digital föreläsning för dig och dina medarbetare.
Kursanmälan
När: 9 april, 29 april, 22 maj 13.00-16.00
Pris: 4 550 kr exkl moms/person,
“early-bird” 3 950 kr tom. 21 febr
Begränsat antal platser.
Målgrupp: rektorer, specialpedagoger och förste förskollärare
Sista anmälningsdag: 21 mars
Anmälan: Via formuläret
Kursledare: Helena Lindfors & Helena Lundgren
När: 9 april, 29 april, 22 maj 13.00-16.00
Pris: 4 550 kr exkl moms/person,
“early-bird” 3 950 kr tom. 21 febr
Begränsat antal platser.
Målgrupp: rektorer, specialpedagoger och förste förskollärare
Sista anmälningsdag: 21 mars
Anmälan: Via formuläret
Kursledare: Helena Lindfors & Helena Lundgren
Vad innebär kvalitet för de yngsta barnen i förskolan? Hur blir teori till praktik? Hur kan vi leda och utveckla förskolans arbete på ett hållbart sätt med barnet i centrum? Vad är visionen för vår förskola och hur tar vi oss dit?
Modul 1, 9 april 13.00-16.00
Omsorg, trygghet och miljöns betydelse för lärandet
- Vem är förskolan till för?
- Anknytningen som grund
- Vad skiljer arbetet med de yngsta barnen?
- Motorikens betydelse
- Betydelsen av självständighet för det lilla barnet
Modul 2, 29 april 13.00-16.00
Det lilla barnets hjärna och stress
- Hur utvecklas det lilla barnets hjärna?
- Känsloreglering
- Det lilla barnets introduktion i förskolan – ett tillsammansarbete
- Förebygga psykisk ohälsa börjar redan med de yngsta barnen
- Vad är återhämtning?
Modul 3, 22 maj 13.00-16.00
Barnsyn, förhållningssätt, ledarskap och självledarskap
- Hur mår vi i förskolan – vart är vi på väg?
- Relationer som grund för sampel och kommunikation
- Vikten av att observera, reflektera, utvärdera och agera
- Var, när och hur utbildas de yngsta barnen?
- Hur skapar vi en hållbar arbetsmiljö för både barn och pedagoger?
Du får kunskap om de yngsta barnens behov utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv och förhållningssätt för att utforma en förskola med kvalitet.Kursen består av tre moduler. Den ska ses som interaktiv med plats för nätverkande, diskussion samt reflektion och ges på plattformen zoom. Utgångspunkt är aktuell forskning, Lpfö18, skollagen och Barnkonventionen. Efter utbildningen ingår en timmas digital föreläsning för dig och dina medarbetare.
Kursanmälan