Yngrebarnskompetens för rektorer
Hälften av alla barn i förskolan är under 3 år – det ställer krav!
Rektor har det övergripande ansvaret för utbildningen i förskolan och dess kvalitet. Det är viktigt att särskilt betona rektorns ansvar för att skapa förutsättningar för ett gott pedagogiskt arbete med 1-3åringar. Risken finns att det pedagogiska arbetet med de yngsta barnen inte ges samma betydelse och utrymme som med de äldre.
Yngrebarnskompetens för rektorer
Hälften av alla barn i förskolan är under 3 år – det ställer krav!
Rektor har det övergripande ansvaret för utbildningen i förskolan och dess kvalitet. Det är viktigt att särskilt betona rektorns ansvar för att skapa förutsättningar för ett gott pedagogiskt arbete med 1-3åringar. Risken finns att det pedagogiska arbetet med de yngsta barnen inte ges samma betydelse och utrymme som med de äldre.
Kurser
Tio konkreta tips för en
god introduktion
Vad är montessoripedagogik för 1-3åringar?
Sömn, sinnen och motorik i förskolan
Våga vara viktig vuxen – om relationer i förskolan
Möta kris och trauma hos
barn i förskolan
De yngsta barnens introduktion
Främja psykisk hälsa i förskolan
Material-tillverkningskurs
Du får som rektor kunskap om de yngsta barnens behov utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv och förhållningssätt för att utforma en förskola med kvalitet. Kursen består av tre tillfällen med sina olika ämnesområden. Den ska ses som interaktiv med plats för nätverkande, diskussion samt reflektion och ges på plattformen zoom.
Del 1 – 2 oktober, 13.00-16.00
Omsorg, utveckling och lärande ska bilda en helhet – hur?
- Förskolan, barn och pedagoger på 2020-talet
- Vad skiljer arbetet med de yngsta barnen?
- Vad beskriver neurobiologisk forskning och förskolans styrdokument?
- Omsorgens betydelse för utveckling och lärande
Del 2 – 5 november, 13.00-16.00
De yngsta barnens introduktion på vetenskaplig grund
- Rektor har ett särskilt ansvar för att varje barn tillsammans med vårdnadshavare får en god introduktion i förskolan
- Hur gör man för att möta det lilla barnets behov, vårdnadshavarna och utgå från forskning om hjärnans utveckling och anknytningsteorin?
- Rektorns, pedagogens respektive vårdnadshavarens roll – ett tillsammansarbete
Del 3 – 5 december 13.00-16.00
Hållbarhet i förskolan – hur gör vi?
- Vad innebär kvalitet och en hållbar arbetsmiljö, för dig som rektor, för dina medarbetare och för barnen?
- Hur skapar vi hållbara barn och pedagoger?
- Stresshantering & återhämtning för både barn och pedagoger med återhämtningsterapeut Helena Lundgren www.helenasdrivbank.se
- Förskolans risk och friskfaktorer för en hållbar förskola
Kursanmälan
När: 2 okt, 5 nov & 5 dec
13.00-16.00
Pris: 3 950 kr exkl moms/person Begränsat antal platser.
Sista anmälningsdag: 20 sept
Anmälan: Via formuläret
Kursledare: Helena Lindfors
När: 2 okt, 5 nov & 5 dec
13.00-16.00
Pris: 3 950 kr exkl moms/person Begränsat antal platser.
Sista anmälningsdag: 20 sept
Anmälan: Via formuläret
Kursledare: Helena Lindfors
Du får som rektor kunskap om de yngsta barnens behov utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv och förhållningssätt för att utforma en förskola med kvalitet. Kursen består av tre tillfällen med sina olika ämnesområden. Den ska ses som interaktiv med plats för nätverkande, diskussion samt reflektion och ges på plattformen zoom.
Del 1 – 2 oktober, 13.00-16.00
Omsorg, utveckling och lärande ska bilda en helhet – hur?
- Förskolan, barn och pedagoger på 2020-talet
- Vad skiljer arbetet med de yngsta barnen?
- Vad beskriver neurobiologisk forskning och förskolans styrdokument?
- Omsorgens betydelse för utveckling och lärande
Del 2 – 5 november, 13.00-16.00
De yngsta barnens introduktion på vetenskaplig grund
- Rektor har ett särskilt ansvar för att varje barn tillsammans med vårdnadshavare får en god introduktion i förskolan
- Hur gör man för att möta det lilla barnets behov, vårdnadshavarna och utgå från forskning om hjärnans utveckling och anknytningsteorin?
- Rektorns, pedagogens respektive vårdnadshavarens roll – ett tillsammansarbete
Del 3 – 5 december 13.00-16.00
Hållbarhet i förskolan – hur gör vi?
- Vad innebär kvalitet och en hållbar arbetsmiljö, för dig som rektor, för dina medarbetare och för barnen?
- Hur skapar vi hållbara barn och pedagoger?
- Stresshantering & återhämtning för både barn och pedagoger med återhämtningsterapeut Helena Lundgren www.helenasdrivbank.se
- Förskolans risk och friskfaktorer för en hållbar förskola
Kursanmälan