fbpx
  • Om SmåBarn i Lund
  • Kurser
  • Småbarnspedagogutbildningen
    • Utbildningsbeskrivning
    • Kursplan 2022-2023
    • Föreläsare
    • Bilder från utbildningen
    • Hur det började
  • De yngsta barnens egen läroplan
    • Varför en särskild läroplan
  • Aktuellt i förskolan
  • Uppdragsgivare
  • Kontakt
SmåBarn i LundSmåBarn i Lund
  • Om SmåBarn i Lund
  • Kurser
  • Småbarnspedagogutbildningen
    • Utbildningsbeskrivning
    • Kursplan 2022-2023
    • Föreläsare
    • Bilder från utbildningen
    • Hur det började
  • De yngsta barnens egen läroplan
    • Varför en särskild läroplan
  • Aktuellt i förskolan
  • Uppdragsgivare
  • Kontakt

Äntligen nya tryckningen på väg ut!

De yngsta barnens egen läroplan

Lpfö utifrån 1-3 åringars behov och perspektiv

För varje tryckning är vår strävan att uppdatera bokens innehåll.
Nu har vi lagt till:
🌼 Musikalisk förmåga
🌼 Person- och sakregister
🌼 Litteratur i referenslistan
Allra allra sist i boken under person- och sakregister står det:
Anmärkningsvärt är att följande ord inte förekommer i Lpfö-18: anknytning, bekräfta, bemöta, beröring, hjärnan, känslor, lämna/överlämna, separation, sinnen, sömn.

Beställ den här 

Pressmeddelande 5 maj-20

”Författarna poängterar pedagogernas viktiga roll som anknytningspersoner eftersom trygghet och tillit grundläggs under de allra första åren. De visar att omsorg är överordnat lärande vad gäller de yngsta barnen.”

Det vi vill med De yngsta barnens egen läroplan är att den ska fungera som ett tydligt verktyg för att uppnå Lpfö 18:s intentioner även för de yngsta inom förskolan.

Ett års arbete är över. Skriften blev en bok på ca 60 sidor. Till skillnad från förra läroplanen har vi lagt till frågor att fundera över och diskutera kring efter varje mål.

I förordet skriver förskolepsykolog Gunilla Niss att det behövs en särskild läroplan för de yngsta. Hon ser boken som vägledning i det dagliga arbetet och som utmärkt i utbildningar av förskolepersonal.

Bokens tydliga utgångspunkt är de yngsta barnens behov och perspektiv samt den forskning som har mest betydelse för deras utveckling och lärande.

Innebörden i begreppen utbildning och undervisning klarläggs. Skillnader mellan arbete med yngre respektive äldre barn belyses.

Barnens anknytning till sina pedagoger är grundläggande för deras trygghet och tillit till både sig själva och andra. Pedagogerna är barnens förebilder och deras förhållningssätt till barnen är helt avgörande för förskolans kvalitet.

Boken vänder sig främst till de som arbetar med de yngsta barnen, men även politiker och beslutsfattare kan med stor behållning läsa den.

För barnens skull och Sveriges framtid!

Camilla Carlberg      Ann Granberg     Helena Lindfors

Här kan du läsa förordet till boken som är skrivet av Gunilla Niss, förskolepsykolog.

Författarna till denna skrift utgår från den reviderade läroplanen, Lpfö-18, när de beskriver hur förskolan ska ge de yngsta barnen de bästa förutsättningarna för att utveckla sin fulla potential.

Författarna lyfter på ett engagerat sätt de yngsta barnens behov. Pedagogiskt och inspirerande för de fram hur läroplanen kan anpassas till 1-3-åringarnas behov. De utgår från forskningen om vad som har mest betydelse för just de yngsta barnens utveckling och lärande.

Innebörden av utbildning och undervisning blir tydligt klarlagt och underlättar förståelsen för vilka skillnader som finns i arbetet med de yngsta och de äldsta barnen.

I förskolans omsorgsuppdrag är barnens trygghet förutsättningen för lek och lärande. Barnens anknytning till sina pedagoger är grundläggande för tryggheten och tilliten till både sig själv och andra. Pedagogerna är barnens förebilder och deras förhållningssätt till barnen är helt avgörande för förskolans kvalitet. Utifrån författarnas gedigna kunskaper och långa erfarenhet förmedlar de på ett tydligt, konkret och inspirerande sätt hur barnen kan få vägledning och stöd för att utvecklas känslomässigt, socialt och kognitivt. Det skapas en helhetsbild över hur förskolan kan lägga en hållfast grund för det livslånga lärandet för just 1-3-åringarna.

En rolig, trygg och lärande förskola kräver lyhörda, engagerade och kunniga pedagoger. Denna skrift bidrar till detta och min erfarenhet är att det verkligen behövs en särskild läroplan för de yngsta barnen. Dagens barn lever en stor del av sin vardag i förskolan vilket gör att pedagogerna får en mycket stor betydelse för barnens fortsatta liv. Föräldrarna är alltid de viktigaste, men för många barn har pedagogerna en klar andraplats.

Jag kan varmt rekommendera skriften som vägledning och stöd i det dagliga arbetet med de yngsta barnen. Även för föräldrar och vikarier som en god grund för samtal och diskussioner om vad som krävs av oss vuxna runt barnet för barnets bästa.

Skriften är utmärkt att användas i utbildningar av personal inom förskolan. Politiker och tjänstemän som fattar beslut om olika förskolefrågor kan med stor behållning läsa denna skrift.

Lycka till med De yngsta barnens egen läroplan!

Gunilla Niss

Leg. psykolog med speciellt intresse för de yngsta barnen


Pris 120 kr/st, 5-pack 475 kr inkl moms

Beställ här >

  • Vi har köpt Småbarnens egen läroplan. Den är mycket bra tycker vi, så nu vill chefen också ha ett ex. Efter fortbildningsdagarna hos dig i våras berättade jag och Catrin om kursens innehåll för våra kollegor och chefen. Vi har fått mer förståelse för vårt arbete och fått köpa in material och möbler som ”måste” finnas på en småbarnsavdelning. Vi gjorde förändringar i introduktionen i augusti och fick en mycket lugnare start på terminen.

    Vi ser fram emot att gå fler kurser hos dig!

SmåBarn i Lund © [2016] Uardavägen H211, 224 71 LUND, 0706-471198, info@smabarnilund.se - web bejram kommunikation ab

Manage Cookie Consent
För att ge de bästa upplevelserna använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. Genom att godkänna dessa tekniker kan vi behandla data som surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Att inte samtycka eller återkalla samtycke kan påverka vissa funktioner och funktioner negativt.
Funktionell Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföringen av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Den tekniska lagringen eller åtkomst som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantör, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Manage options Manage services Manage vendors Läs mer om syftena
Inställningar
{title} {title} {title}