fbpx
  • Om SmåBarn i Lund
  • Kurser
  • Småbarnspedagogutbildningen
    • Utbildningsbeskrivning
    • Kursplan 2022-2023
    • Föreläsare
    • Bilder från utbildningen
    • Hur det började
  • De yngsta barnens egen läroplan
    • Varför en särskild läroplan
  • Aktuellt i förskolan
  • Uppdragsgivare
  • Kontakt
SmåBarn i LundSmåBarn i Lund
  • Om SmåBarn i Lund
  • Kurser
  • Småbarnspedagogutbildningen
    • Utbildningsbeskrivning
    • Kursplan 2022-2023
    • Föreläsare
    • Bilder från utbildningen
    • Hur det började
  • De yngsta barnens egen läroplan
    • Varför en särskild läroplan
  • Aktuellt i förskolan
  • Uppdragsgivare
  • Kontakt

 Uppdragsutbildningar

2019

Januari
Partille kommun
”Att arbeta med de yngsta barnen i förskolan”, 70 pedagoger
Trollebygdens byaskolor, Fjälkinge
”Små barns omsorg, utveckling och lärande””,15 pedagoger

2018

November
Pysslingen, Helsingborg
”Anknytning och inskolning i förskolan på vetenskaplig grund”, 60 pedagoger
Vinslöv, Hässleholms kommun
”Att arbeta med de yngsta barnen i förskolan”, 30 pedagoger
Oktober
Svedala Montessoriförskola
”Barnet, pedagogen, miljön – Montessori och styrdokument”, 8 pedagoger
Krohnstad Montessori, Molde i Norge
”Utveckla miljön och arbetssätt på småbarnsavdelningarna”, 15 pedagoger
Kubeliden montessoriförskola, Höör
”Barnet, pedagogen, miljön – Montessori och styrdokument”, 15 pedagoger
Lärarförbundet, Falkenberg
”Att arbeta med små barn i förskolan”, 50 pedagoger
September
Västanvindens förskola, Varberg
”Mitt barns bästa – vad är det?””, 40 pedagoger och föräldrar
Triangelns Montessoriförskola, Lund
”Barnet, pedagogen, miljön – Montessori och styrdokument”, 8 pedagoger
Hässleholms kommun
”Hjärnan, anknytning och småbarnspedagogik”, 30 pedagoger
Tellus montessoriförskola, Lund
”Barnet, pedagogen, miljön – Montessori och styrdokument”, 8 pedagoger
Regnbågens förskola m.fl. Svenska kyrkan, Viby församling
”Hjärnan, anknytning och småbarnspedagogik”, 25 pedagoger
Juni
Borås kommun
”Småbarnspedagogik”, 45 pedagoger
Maj
Svenska kyrkan, Hässleholm
”Anknytning och inskolning i förskolan på vetenskaplig grund”, 25 pedagoger
BVC Bambino, Malmö
”Mitt barns bästa – vad är det?”, 100 blivande och nyblivna föräldrar
April
Dalby och S Sandby Montessoriförening
”Hjärnan och anknytning”, 20 pedagoger
Januari
Kornknarrens förskola m.fl., Norrköping
”Små barns omsorg, utveckling och lärande”, 65 pedagoger

2017

November
Förskolan Laxen m.fl., Uppsala
”Att arbeta med de yngsta barnen i förskolan”, 25 pedagoger
Oktober
Fastarps förskola m.fl., Varberg
”Små barns omsorg, utveckling och lärande”, 80 pedagoger och föräldrar
Petersgårdens församling, förskola och öppenförskola, Lund ”Mitt barns bästa – vad är det?”, 40 pedagoger och föräldrar
Svedala Montessoriförskola ”Montessoripedagogiken och vårt förhållningssätt”, 8 pedagoger
Hörby Kommun ”Anknytning och inskolning i förskolan”, 30 pedagoger
September
Östra Torns Montessoriförskola, Lund
”Mitt barns bästa – vad är det?””, 30 pedagoger och föräldrar
BARNverket, Stockholm
”Hjärnans utveckling och den livsviktiga anknytningen”, 30 deltagare
Kungälv kommun
”Att arbeta med de yngsta barnen i förskolan”, 30 pedagoger
Kungälv kommun
”Att arbeta med de yngsta barnen i förskolan”, 30 pedagoger
Augusti
Montessoriförskolan Pilen, Trelleborg
”Mitt barns bästa – vad är det?”, 40 pedagoger och föräldrar
Juni
Bemanningsteamet Malmö kommun
”Att arbeta med de yngsta barnen i förskolan”, 50 pedagoger
Maj
Montessoriförskolan Triangeln, Lund
”Mitt barns bästa – vad är det?”, 40 pedagoger och föräldrar
Hörby kommun
”Att arbeta med de yngsta barnen i förskolan”, 25 pedagoger
Säbyholms montessori, Landskrona
”Inskolning i förskolan på vetenskaplig grund”, 50 pedagoger
April
Barn och utbildningsförvaltningen, Östersund
”Hjärnans och anknytningens betydelse för barnets utveckling”, 50 deltagare
Östersunds kommun
”Att arbeta med de yngsta barnen i förskolan”, 200 pedagoger
Varbergs Montessoriförskola
”Småbarnspedagogik”, 20 pedagoger
Strängnäs
”Hjärnans utveckling och den livsviktiga anknytningen”, 200 politiker
Mars
Svedala Montessoriförskola
”Den vuxnes roll i montessoripedagogiken”, 20 pedagoger och föräldrar
VIM – Växjö montessoriförskolor
”Montessoris tankar och småbarnspedagogik”, 30 pedagoger
Partille kommun
”Arbeta med de yngsta barnen i förskolan”, 20 pedagoger
Februari
Gislaved kommun
”Att arbeta med de yngsta barnen i förskolan”, 15 pedagoger
Malmen montessoriförskola och skola, Borås
”Barnet i centrum”, 70 pedagoger
Kullaviks montessoriförskola
”Att vara pedagog i förskolan på 2000-talet”, 25 pedagoger

2016

December
Säbyholms Montessoriförskola, Landskrona
”Små barns omsorg, utveckling och lärande”, 40 pedagoger
November
BARNverket, Stockholm
”Hjärnans utveckling och den livsviktiga anknytning”, 80 pedagoger, föräldrar och politiker
Oktober
Varbergs Kommun
”Hjärnans utveckling och anknytning i förskolan”, 25 pedagoger
Lunds stift
”Små barns omsorg, utveckling och lärande”, 20 förskolechefer
Montessori Europe, Berlin
”Help me to find myself”, work-shop med ca 25 pedagoger från hela världen
Montessori Väst, Göteborg
”Barnet i centrum”, 150 pedagoger
September
Borås Kommun
”Små barns omsorg, utveckling och lärande”, 20 pedagoger
MER – Montessori Education Research
”Hjärnan och Anknytningen”, 30 pedagoger
Varbergs Montessoriförskola
”Mitt barn och Maria Montessoris tankar om barnet”, 60 föräldrar + pedagoger
Augusti
Svedala Kommun
”Små barns omsorg, utveckling och lärande”, 40 pedagoger
Juni
Bemanningsteamet Öster, Malmö Kommun
”Att arbeta med små barn i förskolan”, 45 pedagoger
Maj
Vaxholms Montessoriförskola
”Montessoris tankar och småbarnspedagogik”
Falkenbergs Montessoriförskolor
”Montessoris tankar, hjärnans utveckling och din roll som pedagog”, 30 pedagoger
April
Barnmorskegruppen Öresund & BVC Bambino
”Mitt barns bästa – vad är det?”, 100 blivande och nyblivna föräldrar
Mars
Lärarförbundet i Lund
”Förskolan på 2000-talet”, 50 pedagoger
Februari
Kullaviks Montessoriförskola
”Förskolan på 2000-talet”, 25 pedagoger

2015

Augusti
Alingsås Kommun
”Att se, förstå och möta alla barn”, 350 pedagoger, förskolechefer, specialpedagoger samt politiker
Lilla Kubens montessoriförskola i Lund
”Barnsynen”
Maj
Partille Kommun
”Arbeta med små barn i förskolan”, ca 50 pedagoger
April
Bromölla Kommun
”Arbeta med små barn i förskolan, del 3 – Inskolning”, ca 50 pedagoger på småbarnsavdelningar
Barnmorskegruppen Öresund
”Mitt barns bästa – vad är det?”, ca 70 blivande och nyblivna föräldrar
Mars
Skabersjö Ur och skur förskola
”Små barns inskolning i förskolan”
Villa MY montessoriförskola och skola, Ystad
”Barns omsorg, utveckling och lärande i förskola och skola”, ca 20 pedagoger och lärare
Januari
Amico förskola
”Arbeta med små barn i förskolan”, ca 20 pedagoger
Partille Kommun
”Arbeta med små barn i förskolan”, ca 40 pedagoger och förskolechefer

Vårens kurser

  • DE YNGSTA BARNENS INTRODUKTION – webbkurs 30 mars 2023 kl.9-16
  • DE YNGSTA BARNEN I FÖRSKOLAN… webbkurs 27 april 2023 kl. 17-20
  • DE YNGSTA BARNENS INTRODUKTION – webbkurs 10 maj 2023 kl.9-16
  • Vi har anlitat Helena till föräldramöte, där hon delade med sig av sin erfarenhet och nya tankar inom Montessoripedagogiken. På vår småbarnsavdelning har vi haft Helena som konsult, där hon gett oss nya insikter och tankar kring barns förskolevardag och deras utveckling.

    Helena har också gett oss inspiration och konkreta tips på förändringar och förbättringar i miljön.

    /Förskolechef Elisabeth Johnsen

  • Småbarnsgruppen är numera den första instansen där barn och föräldrar möter det livslånga lärandet. Därför är det så viktigt med en utbildning som genomsyras av hur betydelsefullt det är att som småbarnspedagog kontinuerligt utvecklas på ett personligt, professionellt och kunskapsmässigt plan. Utbildningen sätter ständigt individen i fokus samtidigt som den ger stort utrymme för nytänkande, kreativitet och arbetsglädje.

    /Catarina Neborg, förskollärare och föreståndare Montessori Bjerred
    diplomerad småbarnspedagog 2009

  • Utbildningen har gett mig modet att våga använda mina talanger och frigöra min potential. Jag har fått många nya insikter, inte bara om det som rör barn, utan även om mig själv – jag fick en resa i personlig utveckling.

    /Patrycja Karlsson, barnskötare Kalinan
    diplomerad småbarnspedagog Varberg 2011

  • Jag känner mig väldigt mycket starkare både i min yrkesroll och privat. Jag kan stå upp för barnens rätt och behov ännu mer. Min pedagogiska självkänsla har verkligen höjts och jag känner mig trygg med mig själv.

    /Johanna Hultzén, Gunghästen, diplomerad småbarnspedagog Bjärred 2009

  • Något fantastiskt har hänt, jag har gjort världens resa i mitt liv… Jag känner att jag har utvecklats enormt mycket, växt som person, trygg i min pedagogroll, har en helt annan förståelse för barnen nu och har den kunskapen som behövs för att vara en kompetent pedagog.

    /Christel Östergren, diplomerad småbarnspedagog Bjärred 2009

  • Det har varit väldigt skönt att få artbeta i den takt som passar mig under utbildningen. Att det inte finns några måsten eller så här måste du göra dina arbeten. Det speglar tydligt av sig i hur jag vill förhålla mig till barnen, att låta dem utvecklas i sin takt och inte ha några krav och måsten. Att det inte är viktigt att prestera utan själva processen.

    /Åse Modén småbarnspedagog Varberg 2011

  • Är Montessoris idéer relevanta idag? Denna unika utbildning visar det. Den har hjälpt mig att få bättre förståelse för min yrkesroll som småbarnspedagog och kunna se den i ett större samhälleligt sammanhang. Utbildningen har även gett mig en djupare kunskap och förståelse för hur olika de minsta barnen är liksom deras behov av uppmuntran och stöd.

    /Rossi Guerra, montessorilärare och föreståndare på Montessoriförskolan Äpplet
    småbarnspedagog 2010

  • Vi har anlitat Helena Lindfors och Småbarn i Lund till föreläsning för hela vår personal, vilket var så givande att vi kommer att anlita henne för ett föräldramöte inom kort.

    Tre av våra pedagoger har också genomgått hennes utbildning och ytterligare flera har gått helgkursen ”Att arbeta med små barn i förskolan”.

    Vi kommer att fortsätta anlita Helena och när småbarnspedagogerna vill få inspiration är det Helenas kurser de kommer att gå. Av henne får de inspiration, kunskap och tillfälle till reflektion.

    /Förskolechef Jeanina Kärrström

  • Jag insåg hur viktig inskolningen är och hur den kan påverka barns framtidsliv.

    /Sara Sanchez, Lingua Montessoriförskola i Lund

  • Hej Helena,

    Jag vill bara tacka för att du arbetar vidare med att utbilda fler småbarnspedagoger – det behövs!

    Jag är personligen mycket tacksam för att ha gått denna utbildning hos dig, den har gett mig så mycket styrka i mitt dagliga arbete med de yngsta barnen. Din utbildning har bredd och djup med stöd i forskning för de yngsta barnen som jag inte fått eller får i någon annan utbildning.

    Ditt personliga engagemang för de yngsta barnen gör utbildningen ännu djupare och ditt engagemang för mig som person och alla andra deltagare under utbildningen gör att man känner att man kan ta till sig allt och omsätta med en annan styrka och engagemang än om man inte känt sig sedd och viktig som den man är. Du och hela utbildningen har gjort att min yrkesstolthet är lyft till ett mycket högre plan än jag kunnat tänka och hoppats på, för mig är det en bekräftelse på att arbetet med de yngsta barnen är det viktigaste ledet i förskolans/skolans värld.

    Jag hoppas att din utbildning kommer att ingå i förskollärarutbildningen en dag för jag anser att alla som arbetar med barn behöver denna grundläggande kunskap om de yngsta och det finns inget annat sätt vad jag vet att få den. Går tredje terminen på förskollärarutbildningen och är montessoripedagog, barnskötare (den gamla utbildningen).

    Ett stort tack,
    /Catharina O

  • Nu är jag småbarnspedagog och har fått kunskaper som hjälper mig att se barnets utveckling i ett helhetsperspektiv.

    Lena Andersson, diplomerad småbarnspedagog Bjärred 2009

  • Denna utbildning har verkligen utgått från varje individ och dess förmåga och förutsättningar, genom att vi har fått utforma våra egen arbeten efter hur vi själva tänker och där Helena har funnits med på vägen och pushat och stöttat!

    Detta tillvägagångssätt och bemötande vill jag kopiera och ta med mig i mitt arbete med barnet – möta varje enskilt barn och se dess unika talanger.

    /Sofia Stenberg, barnskötare Montessoriförskolan Framtiden
    diplomerad småbarnspedagog Varberg 2011

  • Fått ut så mycket så det går ej att sortera just nu! Otroligt engagerande och inspirerande Helena!

    Tack!

    /Katarina Kjerstensson, Förskolan Harpan i Hässleholm

  • Denna utbildning har gett mig större självkänsla och hjälpt mig i mitt möte med barnen och deras föräldrar. Många tankar presenteras som ger dig möjlighet att utmana dig själv och den barnsyn världen har idag.

    /Martin Andersson, förskollärare Montessoriförskolan Nallen
    diplomerad småbarnspedagog Landskrona 1998

  • Förändringen efter utbildningen har varit enorm för mig. Jag vågar ta tag i mer saker på jobbet och även utanför jobbet.

    /Stefan Örtberg, barnskötare Fyrklöverns Montessori
    diplomerad småbarnspedagog Bjärred 2009

  • Jag har tänkt mycket på vad jag har läst under detta år och det har berikat mig som människa och pedagog. Lärandet är en process, det pågår hela livet och slutar aldrig.

    /Sussie Herngren, Gråbo montessoriförskola
    diplomerad småbarnspedagog Varberg 2011

  • Vi har under de senaste två åren haft förmånen att anlita Helena som föreläsare under rubriken ”Att arbeta med små barn i förskolan” samt ”Inskolning av små barn i förskolan”.

    Hon föreläser med stor inlevelse och har en gedigen kunskapsbas och är uppdaterad kring de senaste forskningsområdena när det gäller våra barn i förskolan.

    /Åse Bergwall, Karlskrona Kompetenscenter

  • För att barnet ska få möjlighet att utvecklas är det viktigt att det får tillgång till det material och den miljö som erfordras. Det blir därför viktigt för oss pedagoger att se det enskilda barnet. Först då kan vi förstå vad barnet behöver och hjälpa det på rätt sätt.

    /Emma Björkqvist diplomerad småbarnspedagog Solna 2010

  • Småbarnsutbildningen är en fantastisk utbildning som ger kunskap på djupet om de tidiga åren och de vuxnas förhållningssätt. Som kursdeltagare får du en personlig utveckling som mervärde. Jag kan varmt rekommendera denna utbildning till alla som värnar om de små barnen.

    /Susanne Nilsson, fd rektor Montessori Bjerred, numera terapeut

  • Vi har köpt Småbarnens egen läroplan. Den är mycket bra tycker vi, så nu vill chefen också ha ett ex. Efter fortbildningsdagarna hos dig i våras berättade jag och Catrin om kursens innehåll för våra kollegor och chefen. Vi har fått mer förståelse för vårt arbete och fått köpa in material och möbler som ”måste” finnas på en småbarnsavdelning. Vi gjorde förändringar i introduktionen i augusti och fick en mycket lugnare start på terminen.

    Vi ser fram emot att gå fler kurser hos dig!

  • Denna utbildning har för mig inneburit vidöppna dörrar till nya erfarenheter och ny kunskap samtidigt som den har berikat och utvecklat mig både som pedagog och individ. Jag har också fått en större insikt i hur montessoripedagogiken kan vägleda oss i våra relationer och samspel med de minsta barnen.

    /Johanna Höglund, barnskötare och föreståndare Lillkottens montessori
    diplomerad småbarnspedagog Bjärred 2009

  • För mig har utbildningen gett en helt ny syn på Montessori som föregångare. Det empirisk forskning säger idag om barns förmåga att medvetet söka erfarenheter som ger kunskap, såg hon redan för 100 år sedan.

    /Ann Granberg, författare till ett flertal småbarnsmetodikböcker
    diplomerad småbarnspedagog Solna 2001

  • Bra info med vetenskaplig grund! Betonar vikten av det vi gör och det som kan uppdateras.

    /Jenny Malmborg, Ängelholms Montessoriskola

  • Tack för en fantastisk dag!

    Det var värt varenda krona. Jag känner mig så upplyft och peppad precis som efter förra gången (kvällsföreläsning i Malmö om små barn). Det är helt underbart att få dels bekräftelse för de saker vi gör och dels nya infallsvinklar för mig i vårt inskolningsarbete.

    /Gertrud Andersson, Kompassens förskola i Sjöbo

  • Bra att få en tydligt utarbetad plan och struktur för hur inskolningen kan gå till.

    /Nina Schwartz, blivande förskollärare Malmö högskola

  • Vi ska tänka på barnen i nuet, denna stund och i framtiden, bådeom en vecka, ett år, fem år, tio år osv. Allt för barnets bästa.

    /Lisa Karlsson, föreståndare Sollentuna, diplomerad småbarnspedagog Solna 2010

Följ Småbarn på Facebook

Följ småbarn i månadsbrevet

Klicka här för att prenumerera >

Personuppgiftspolicy >


SmåBarn i Lund © [2016] Uardavägen H211, 224 71 LUND, 0706-471198, info@smabarnilund.se - web bejram kommunikation ab

Manage Cookie Consent
För att ge de bästa upplevelserna använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. Genom att godkänna dessa tekniker kan vi behandla data som surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Att inte samtycka eller återkalla samtycke kan påverka vissa funktioner och funktioner negativt.
Funktionell Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföringen av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Den tekniska lagringen eller åtkomst som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantör, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Manage options Manage services Manage vendors Läs mer om syftena
Inställningar
{title} {title} {title}