Bli småbarnspedagog!
Vad innebär det att arbeta med 1-3 åringar? Hur kan vi möta varje enskilt barn utifrån dess unika behov, förutsättningar och rättigheter? Vad krävs av mig som pedagog, av miljön och av verksamheten för att omsorg, utveckling och lärande ska bilda en helhet?
Detta är kärnan i Småbarnspedagogutbildningen som är en omfattande utbildning, förlagd på 14 helger fördelade på ett läsår.
Småbarnspedagogutbildningen i Göteborg läsåret 2020-2021 kommer att starta enligt planerat den 28 augusti 2020. I tillfälle att konsekvenserna av coronaviruset skulle innebära begränsningar kring våra möjligheter till fysiska träffar kommer dessa att förläggas digitalt.
Småbarnspedagogutbildningen på distans 20/21
Grattis till alla er som tidigare har efterfrågat utbildningen på distans!
På grund av rådande situation kring covid-19 öppnas Småbarnspedagogutbildningen under läsåret 20/21 upp med möjlighet att välja distansundervisning. Utbildningen kommer som planerat att vara förlagd vid Vidkärrs Montessoriförskola i Göteborg med 28 lärarledda dagar och 1 introduktionskväll, med start 28 augusti 2020. Att läsa utbildningen på distans innebär att kursdeltagaren medverkar vid samtliga 28 dagar uppdelat på följande vis:
- Under 10 förutbestämda dagar ska samtliga kursdeltagare, inklusive dem som valt distansundervisning, infinna sig vid Vidkärrs Montessoriförskola för undervisning på plats.
- Resterande 18 dagar har den distansstuderande möjlighet att välja att deltaga digitalt via länk alternativt infinna sig vid Vidkärrs Montessoriförskola där den ordinarie undervisningen pågår.
Med anledning av detta är anmälan till utbildningen fortfarande öppen med sista anmälningsdag fredagen den 26 juni.
Småbarnspedagogutbidningen 20/21 kommer att ha max 20 kursdeltagare och även följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. I de fall konsekvenserna av coronaviruset innebär begränsningar kring fysiska träffar kommer dessa förläggas digitalt för samtliga deltagare.
Att gå Småbarnspedagogutbildningen på distans har sedan tidigare år haft en hög efterfrågan och med rådande situation har efterfrågan ökat ytterligare. Vi rekommenderar därför dig som är intresserad av att gå utbildningen att inkomma med din ansökan snarast möjligt för att säkra en plats.
Utbildningen hjälper dig att se barnets utveckling i ett helhetsperspektiv med ett tvärvetenskapligt fokus. Utgångspunkter är aktuell forskning om barnets fysiska, psykiska och sociala utveckling, skollagen, förskolans läroplan och barnkonventionen samt Maria Montessoris och Jesper Juuls visioner om barnet.
Specialister inom olika ämnesområden föreläser. Utbildningen utmynnar i ett diplom som småbarnspedagog.
Småbarnspedagogutbildningen är ett komplement för dig som förskollärare, barnskötare och också förskolechef/rektor som tycker att du saknar kunskap kring de allra yngsta barnen i förskolan i dina tidigare utbildningar. Den är också en start för dig som inte har någon utbildning men trivs att arbeta med de yngsta barnen och vill få kunskap och kompetens om de livsviktiga åren under 3.
Den här utbildningen hjälper dig att se barnets utveckling i ett helhetsperspektiv med ett tvärvetenskapligt fokus. Utgångspunkter är aktuell forskning om barnets fysiska, psykiska och sociala utveckling, skollagen, förskolans läroplan och barnkonventionen samt Maria Montessori och Jesper Juuls visioner om barnet.
Småbarnspedagogutbildningen etablerades av Camilla Carlberg 1997 och övertogs av Helena Lindfors, Småbarn i Lund, 2008. Helena har därefter drivit utbildningen vidare. Nu är vi ca 350 diplomerade småbarnspedagoger i Sverige!
Se filmen om Småbarnspedagogutbildningen!
Läs mer under Utbildningsbeskrivning och välkommen med din intresseanmälan!
Tidigare utbildningar med Helena Lindfors som kursansvarig
Lund 2019-2020
Göteborg 2017-2018
Lund 2016-2017
Göteborg 2015-16
Solna 2013-14
Lund 2012-13
Stockholm 2011-12
Varberg 2010-11
Solna 2009-10
Bjärred 2008-09
Camilla Carlberg som kursansvarig
Solna 2007
Halmstad 2006
Solna 2005
Ängelholm 2004
Solna 2003-04
Kalmar 2002-03
Solna 2002-03
Staffanstorp 2001-02
Solna 2001
Jönköping 2000-01
Solna 2000
Helsingborg 1999-2000
Solna 1998-99
Landskrona 1998-99
Landskrona 1997-98
Ansökan
-
Vi ska tänka på barnen i nuet, denna stund och i framtiden, bådeom en vecka, ett år, fem år, tio år osv. Allt för barnets bästa.
/Lisa Karlsson, föreståndare Sollentuna, diplomerad småbarnspedagog Solna 2010
-
Denna utbildning har gett mig större självkänsla och hjälpt mig i mitt möte med barnen och deras föräldrar. Många tankar presenteras som ger dig möjlighet att utmana dig själv och den barnsyn världen har idag.
/Martin Andersson, förskollärare Montessoriförskolan Nallen
diplomerad småbarnspedagog Landskrona 1998 -
För mig har utbildningen gett en helt ny syn på Montessori som föregångare. Det empirisk forskning säger idag om barns förmåga att medvetet söka erfarenheter som ger kunskap, såg hon redan för 100 år sedan.
/Ann Granberg, författare till ett flertal småbarnsmetodikböcker
diplomerad småbarnspedagog Solna 2001 -
Jag känner mig väldigt mycket starkare både i min yrkesroll och privat. Jag kan stå upp för barnens rätt och behov ännu mer. Min pedagogiska självkänsla har verkligen höjts och jag känner mig trygg med mig själv.
/Johanna Hultzén, Gunghästen, diplomerad småbarnspedagog Bjärred 2009
-
Förändringen efter utbildningen har varit enorm för mig. Jag vågar ta tag i mer saker på jobbet och även utanför jobbet.
/Stefan Örtberg, barnskötare Fyrklöverns Montessori
diplomerad småbarnspedagog Bjärred 2009 -
Utbildningen har gett mig modet att våga använda mina talanger och frigöra min potential. Jag har fått många nya insikter, inte bara om det som rör barn, utan även om mig själv – jag fick en resa i personlig utveckling.
/Patrycja Karlsson, barnskötare Kalinan
diplomerad småbarnspedagog Varberg 2011 -
Hej Helena,
Jag vill bara tacka för att du arbetar vidare med att utbilda fler småbarnspedagoger – det behövs!
Jag är personligen mycket tacksam för att ha gått denna utbildning hos dig, den har gett mig så mycket styrka i mitt dagliga arbete med de yngsta barnen. Din utbildning har bredd och djup med stöd i forskning för de yngsta barnen som jag inte fått eller får i någon annan utbildning.
Ditt personliga engagemang för de yngsta barnen gör utbildningen ännu djupare och ditt engagemang för mig som person och alla andra deltagare under utbildningen gör att man känner att man kan ta till sig allt och omsätta med en annan styrka och engagemang än om man inte känt sig sedd och viktig som den man är. Du och hela utbildningen har gjort att min yrkesstolthet är lyft till ett mycket högre plan än jag kunnat tänka och hoppats på, för mig är det en bekräftelse på att arbetet med de yngsta barnen är det viktigaste ledet i förskolans/skolans värld.
Jag hoppas att din utbildning kommer att ingå i förskollärarutbildningen en dag för jag anser att alla som arbetar med barn behöver denna grundläggande kunskap om de yngsta och det finns inget annat sätt vad jag vet att få den. Går tredje terminen på förskollärarutbildningen och är montessoripedagog, barnskötare (den gamla utbildningen).
Ett stort tack,
/Catharina O -
För att barnet ska få möjlighet att utvecklas är det viktigt att det får tillgång till det material och den miljö som erfordras. Det blir därför viktigt för oss pedagoger att se det enskilda barnet. Först då kan vi förstå vad barnet behöver och hjälpa det på rätt sätt.
/Emma Björkqvist diplomerad småbarnspedagog Solna 2010
-
Denna utbildning har verkligen utgått från varje individ och dess förmåga och förutsättningar, genom att vi har fått utforma våra egen arbeten efter hur vi själva tänker och där Helena har funnits med på vägen och pushat och stöttat!
Detta tillvägagångssätt och bemötande vill jag kopiera och ta med mig i mitt arbete med barnet – möta varje enskilt barn och se dess unika talanger.
/Sofia Stenberg, barnskötare Montessoriförskolan Framtiden
diplomerad småbarnspedagog Varberg 2011 -
Det har varit väldigt skönt att få artbeta i den takt som passar mig under utbildningen. Att det inte finns några måsten eller så här måste du göra dina arbeten. Det speglar tydligt av sig i hur jag vill förhålla mig till barnen, att låta dem utvecklas i sin takt och inte ha några krav och måsten. Att det inte är viktigt att prestera utan själva processen.
/Åse Modén småbarnspedagog Varberg 2011
-
Småbarnsutbildningen är en fantastisk utbildning som ger kunskap på djupet om de tidiga åren och de vuxnas förhållningssätt. Som kursdeltagare får du en personlig utveckling som mervärde. Jag kan varmt rekommendera denna utbildning till alla som värnar om de små barnen.
/Susanne Nilsson, fd rektor Montessori Bjerred, numera terapeut
-
Nu är jag småbarnspedagog och har fått kunskaper som hjälper mig att se barnets utveckling i ett helhetsperspektiv.
Lena Andersson, diplomerad småbarnspedagog Bjärred 2009
-
Jag har tänkt mycket på vad jag har läst under detta år och det har berikat mig som människa och pedagog. Lärandet är en process, det pågår hela livet och slutar aldrig.
/Sussie Herngren, Gråbo montessoriförskola
diplomerad småbarnspedagog Varberg 2011 -
Denna utbildning har för mig inneburit vidöppna dörrar till nya erfarenheter och ny kunskap samtidigt som den har berikat och utvecklat mig både som pedagog och individ. Jag har också fått en större insikt i hur montessoripedagogiken kan vägleda oss i våra relationer och samspel med de minsta barnen.
/Johanna Höglund, barnskötare och föreståndare Lillkottens montessori
diplomerad småbarnspedagog Bjärred 2009 -
Småbarnsgruppen är numera den första instansen där barn och föräldrar möter det livslånga lärandet. Därför är det så viktigt med en utbildning som genomsyras av hur betydelsefullt det är att som småbarnspedagog kontinuerligt utvecklas på ett personligt, professionellt och kunskapsmässigt plan. Utbildningen sätter ständigt individen i fokus samtidigt som den ger stort utrymme för nytänkande, kreativitet och arbetsglädje.
/Catarina Neborg, förskollärare och föreståndare Montessori Bjerred
diplomerad småbarnspedagog 2009 -
Är Montessoris idéer relevanta idag? Denna unika utbildning visar det. Den har hjälpt mig att få bättre förståelse för min yrkesroll som småbarnspedagog och kunna se den i ett större samhälleligt sammanhang. Utbildningen har även gett mig en djupare kunskap och förståelse för hur olika de minsta barnen är liksom deras behov av uppmuntran och stöd.
/Rossi Guerra, montessorilärare och föreståndare på Montessoriförskolan Äpplet
småbarnspedagog 2010